آواتار وب (هدف پردازش کارن) آدرس شرکت

تهران- خیابان بهشتی (عباس آباد)، خیابان پاکستان، کوچه ساوجی نیا، پلاک 85، واحد 2

کد پستی

1531713113

تماس با ما

شنبه تا چهارشنبه 9 صبح الی 18

پنجشنبه ها 9 صبح الی 15

88558103 (021)

88520791 (021)

2598804 0912

ما را اینجا پیدا کنید

اسکیما چیست و چگونه با آن سایتمان را نشانه‌گذاری کنیم؟

تاریخ ایجاد : 13 خرداد,1403
Blog Images

امروزه استفاده از موتور های جستجو بخشی از زندگی روزانه افراد شده است. کاربران روزانه سوالات بسیاری را در مرورگر خود تایپ کرده و جستجو می کنند. گوگل یکی از موتور های جستجو قدرتمند به حساب می آید که تعداد کاربران زیادی را ازآن خود کرده است. آیا تا کنون به نحوه عملکرد گوگل و نمایش نتایج مرتبط به کاربران فکر کرده اید؟ روزانه تعداد زیادی از کسب و کار ها تصمیم به طراحی سایت و فروش اینترنتی می گیرند گوگل نیز باید با تمام این سایت ها آشنا شده و مطالب آن ها را به کمک ربات های خزنده مورد بررسی قرار دهد. شما فکر میکنید گوگل چگونه تمام این اطلاعات را برای خود ذخیره می کند؟ باید بدانید که گوگل نیازی به ذخیره کل اطلاعات موجود در سایت ها ندارد. بلکه تنها تلاش می کند تا از روی علائم و نشانه های که در سایت ها وجود دارد متوجه منظور کسب و کار ها شود. پس از جمع آوری اطلاعات و ذخیره کردن نشانه ها در زمان جستجو کاربران آن نتایج مطلوب را به کاربران در صفحه نتایج (SERPS) نمایش خواهد داد. یکی از روش های موثر بر سئو سایت که تاثیر بسیاری در ذخیره شدن اطلاعات صفحات سایت توسط گوگل دارد استفاده از نشانه گذاری اسکیما (Schema Markup) می باشد.

 نشانه گذاری اسکیما Schema Markup چیست ؟

اگر درباره سئو داخلی اطلاعاتی داشته باشید متوجه خواهید شد که در سئو داخلی هم با استفاده از تگ های عنوان، متن های جایگزین، بهینه سازی کلمات کلیدی و .. به نوعی نشانه گذاری هایی برای نوشته های سایت ایجاد شده است. در واقع سئو داخلی شرایط اولیه محتوا متنی را از نظر خوانایی و فهم برای کاربران را بوجود می آورد. اما باید بدانید که نشانه گذاری اسکیما در سایت جز سئو تکنیکال به حساب می آید. کاری که اسکیما برای شما انجام می دهد به معنی این است که ما یک صفحه مقاله با موضوع و عنوان مشخص داریم و کاربران N تعداد امتیاز را به آن داده اند.

 چرا باید از کد های اسکیما استفاده کنیم؟

زمانی که به عنوان یک کاربر کلمه ای را در موتور جستجو سرچ میکنید نتایج مرتبطی را به شما نشان خواهد داد. اگر در سایت خود از کد های اسکیما استفاده کنید این شانس را خواهید داشت که در لیست نتایج گوگل قرار بگیرید. قرار گرفتن لینک سایت شما در صفحه اول گوگل بازدید بسیار زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. یکی دیگر از کاربرد های کد اسکیما ستاره هایی است که شما از طریق گوگل برای لینک سایت خود دریافت می کنید. ستاره هایی که در زیر لینک سایت در صفحه نتایج مشاهده می کنید مربوط به استفاده آن سایت از کد اسکیما می باشد. در واقع ستاره ها نشان دهنده میزان امتیازی است که کاربران برای یک محصول یا مقاله ثبت کرده اند. جالب است بدانید که تعداد کمی از کاربران برای سایت خود از کد اسکیما استفاده می کنند. بنابراین برای قرار گرفتن در گراف گوگل (نتایج سمت راست SERPS) با استفاده از کد اسکیما نیاز به رقابت دشواری نخواهید داشت. برای استفاده از کد اسکیما نیاز است که به عملکرد موتور جستجو توجه کنید. موتور جستجو می تواند تصاویر، نویسنده، تاریخ انتشار، آخرین ویرایش، عنوان صفحه، فرمت صفحه را شناسایی کند. بنابراین برای استفاده از کد های اسکیما لازم است که این موارد را نشانه گذاری کنید تا به نتایج دلخواه خود برسید.

در کدام قسمت های سایت از کد اسکیما استفاده می شود؟

به طور کلی موتور های جستجو می توانند داده های سایت را از جمله تصاویر، نویسنده، تاریخ انتشار، آخرین ویرایش، عنوان صفحه،  فرمت صفحه شناسایی کنند. بنابراین در این قسمت هی سایت می توانید از کد اسکیما استفاده کنید.  البته ظرفیت های بیشتری برای قرار دادن کد اسکیما وجود دارد که ما سعی کرده ایم مهم ترین آن ها را در این بخش به شما معرفی کنیم. برای  استفاده از کد های اسکیما می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. از روش های استفاده از کد های اسکیما می توان به استفاده از ابزار های رایگان، افزونه های آماده، گوگل تگ منیجر، گوگل وبستر تولز و .. اشاره کرد. 

روش اول: استفاده از میکرودتیا برای نشانه گذاری اسکیما

برای استفاده از میکرودیتا برای نشانه‌گذاری اسکیما (Schema) در صفحات وب، باید ابتدا ساختار داده‌هایی که می‌خواهید نشانه‌گذاری کنید را مشخص کنید و سپس از ویژگی‌های میکرودیتا برای نشانه‌گذاری این داده‌ها استفاده کنید. ابتدا باید نوع داده‌ای که می‌خواهید نشانه‌گذاری کنید را مشخص کنید این می‌تواند یک محصول، یک مقاله، یک فرد و .. باشد. 

افزودن ویژگی itemscope: این ویژگی نشان می‌دهد که این بخش از صفحه شامل داده‌های ساخت‌یافته است.

افزودن ویژگی itemtype: این ویژگی نوع داده‌ها را مشخص می‌کند. باید URL نوع داده را از Schema.org استفاده کنید.

افزودن ویژگی‌های itemprop: این ویژگی‌ها برای هر عنصر داده‌ای خاص (مانند نام، قیمت، توضیحات و غیره) استفاده می‌شوند.

از میکرودیتا برای نشانه گذاری اسکیما چگونه استفاده می شود؟

میکرودیتا شامل سه تگ itemprop،   itemtype،  itemscope  می باشد. در نشانه گذاری اسکیما هر یک از این تگ ها نشان دهنده موضوع خاصی هستند. اکنون اگر قصد داشته باشید محتوا یک مقاله را با استفاده از کد اسکیما نشانه گذاری کنید ابتدا به این سه تگ نیاز دارید.  برای درک بهتر نحوه نشانه گذاری اسکیما در یک مقاله به تصاویر زیر توجه کنید.

مرحله اول: در ابتدا به یک تگ div نیاز دارید تا موضوع (تیتر اصلی) را با استفاده از میکرودیتا نشانه گذاری کنید. 

 

نشانه گذاری اسکیما

 

مرحله دوم: پس از ساخت تگ div می توانید از میکرودیتا استفاده کنید. مشخص کردن موضوع مقاله سایت با استفاده از تگ itemptype  امکان پذیر می باشد.

برای تکمیل کردن اطلاعات با جزئیات کامل می توانید از تگ itemprop استفاده کنید. در تصویر زیر از سه itemprop استفاده شده است و با استفاده از هر یک از این تگ ها جزئیات بیشتری را مشخص کرده ایم. اکنون کد اسکیما شما آماده است و می توانید آن را بعد از تگ head داخل سایت خود قرار دهید. 

 

 

روش دوم: استفاده از اسکریپت JSON-LD

استفاده از اسکریپت JSON-LD به شما کمک می‌کند تا اطلاعات ساختار یافته‌ای را به صورت خودکار به وب‌سایت خود اضافه کنید، که این اطلاعات می‌تواند به بهبود SEO و تجربه کاربری کمک کند. این اسکریپت معمولا برای تعریف داده‌های ساختاری مانند نمایه کردن محصولات، مقالات و .. به کار می رود. ساختار پیدا کردن داده های سایت باعث می شود که موتور های جستجو راحت تر بتوانند محتوای سایت شما را درک کنند و در صورتی که از استاندارد های دیگر هم برای سایت خود استفاده کرده باشید بدون شک رتبه خوبی را دریافت خواهید کرد.

نحوه استفاده ازاسکیما json-ld

برای نشانه گذاری اسکیما با استفاده از اسکریپت json-ld دو راه وجود دارد. در روش اول نیاز است که افراد با استفاده از دانش خود شروع به برنامه نویسی کنند و در روش دوم می توان بدون هیچ گونه دانش برنامه نویسی و تنها با استفاده از ابزار های رایگان نشانه گذاری اسکیما را انجام داد. برای اضافه کردن اسکیمای json-ld ابزار JSON-LD schema generator tool مناسب می باشد. برای این منظور در مرحله اول ابتدا لازم است که وارد سایت sechmaapp.com شوید. چرا که کد اسکریپت json-ld و ابزاری که به آن نیاز دارید دراین سایت قرار دارد.  این ابزار به شما کمک می‌کند تا با انتخاب موضوع مورد نظر و زیرشاخه‌های آن، از بین موضوعاتی که وجود دارند، تگ‌هایی را تعریف کنید. در قدم بعدی با پر کردن فیلدهای مشخص شده اطلاعاتی را راجع به تگ‌های نوشته شده در اختیار SchemaApp.org می‌گذارید تا از آن‌ها یک اسکیمای کامل بسازد. عجله نکنید، در مراحل بعدی بیشتر با این روش آشنا می‌شوید.

 

 

مرحله دوم: انتخاب موضوع

به طور کلی برای انتخاب موضوع می توانید از دو روش استفاده کنید. در روش اول باید شاخه و سپس زیر شاخه مورد نظر خود را طبق تصویر زیر انتخاب کنید.

در روش دوم لازم است که از ابتدا به سراغ زیر شاخه اصلی طبق تصویر زیر بروید. 

 

 

 

 

 

 مرحله سوم: نوشتن اطلاعات درباره زیر شاخه اصلی

 پس از اینکه موضوع مورد نظر خود را انتخاب کنید یک سری فیلد برای شما به نمایش در خواهد آمد که باید آن ها را با توجه به موضوع اصلی پر کنید. در تصویر زیر موضوع فیلم انتخاب شده و فیلد های مختلف مرتبطی نسبت به آن باز شده است. من اطلاعاتی مانند نام بازیگر فیلم، جوایز و سن او را وارد کرده‌ام و می‌خواهم که این اطلاعات توسط گوگل شناسایی و خوانده شود.

 

 

 مرحله چهارم:  ساخت کد JSON-LD

برای نوشتن کد های JSON-LD در این بخش قصد داریم به بررسی  کد های بخش زرد رنگ تصویر زرد رنگ بپردازیم.  اولین نکته در نوشتن کد JSON-LD استفاده از تگ script نیز می باشد. اولین تکه کد با استفاده از تگ اسکریپت به مرورگر اطلاع می دهد که یک تکه کد جاوا اسکریپت حاوی JSON-LD در صفحه خود دارید. 

 

JSON-LD

در تصویر بالا مشاهده می کنید که محل قرار گرفتن contex در همه اسکریپت ها یکسان است و همیشه مقدار آن schema.org در نظر گرفته می شود. contex به موتور جستجو اطلاع می دهد که شما برای سایت خود از الفبای موجود در سایت نشانه گذاری اسکیما استفاده کرده اید. 

 

در این تکه کد آیتم type نوع داده را مشخص می کند. در تکه کد بالا با استفاده از  آیتم type نوع داده را فیلم movie مشخص شده است. در واقع با این تکه کد این پیام را به مرورگر انتقال خواهید داد که ویدئو در این صفحه نشانه گذاری شده است. اگر شما قصد معرفی کردن داده دیگری را داشته باشید عبارت movie باید تغییر پیدا کند. برای مثال تعریف یک شخص در این تکه کد با استفاده از عبارت person انجام خواهد شد. 

 

 در تکه کد بالا مشاهده می کنید که از عبارت person برای معرفی کردن یک شخص استفاده شده است. همچنین استفاده از کاما در تیکه کد بالا برای مرورگر مشخص می کند که عملیات تجزیه کد ادامه دار خواهد بود. بنابراین بسیار مهم است که از کاما تا رسیدن به آخرین عبارت استفاده کنید. همچنین عبارت و نیز در این تکه ها نقش مهمی دارند. بنابراین اگر استفاده از موارد این چنینی از جمله و بدون آکولاد نشان دهنده کامل نبودن کد موجود در صفحه سایت شما نیز می باشد. 

 

مرحله پنجم:  کپی کردن کد و تست

اکنون کد های مورد نیاز نشانه گذاری اسکیما ایجاد شده اند و می توانید با استفاده از کلیک بر روی COPY TO CLIPBOARD آن ها را کپی کرده و سپس به راحتی در سایت خود به کار ببرید. برای تست کد موردنظر خود می توانید روی گزینه TEST MARKUP کلیک کرده و به طور خودکار به ابزار Structured Data Testing Tool گوگل وصل شوید. ابزار Structured Data Testing Tool گوگل وظیفه تست کردن داده ها از نظر ساخت یافته بودن را بر عهده دارد. 

 کپی کردن کد و تست

نکته: اگر به برنامه نویسی تسلط داشته باشید بدون شک درباره محل قرارگیری تکه کد ها اطلاعات کافی را دارید. اما اگر از ابزار های رایگان در وردپرس استفاده می کنید راه کار های دیگری برای به کارگیری تکه کد ها وجود خواهد داشت.  برای قرار دادن تکه کد های نشانه گذاری اسکیما می توانید از پلاگین های مخصوص استفاده کنید. یکی از ابزار های مناسب برای استفادهاز کد های نشانه گذاری اسکیما Google Tag Manager نیز می باشد. اگر با مدیریت تگ های گوگل آشنایی ندارید در ادامه این مطلب همراه ما باشید. 

مختصری درباره مفهوم گوگل تگ منیجر 

Google Tag Manager یکی از ابزار های رایگان گوگل است که به افراد کمک می کند تا راحت تر بتوانند تگ و تکه کد ها را در سایت خود بارگزاری کنند. یکی از مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر کاهش نصب افزونه های مختلف بر روی سایت می شود و دیگر نیاز نیست برای قرار دادن کد های آنالیتیکس، ادوردز و HEATMAP از افزونه های متفاوت استفاده کنید. 

معرفی سه بخش اصلی گوگل تگ منیجر 

به طور کلی گوگل تگ منیجر از سه بخش اصلی تگ، تریگر و متغیر ها تشکیل شده است که در ادامه به طور مفصل درباره هر یک از آن ها صحبت خواهیم کرد. 

تگ‌ها (Tags):

تگ‌ها قطعاتی از کد هستند که وظایف خاصی را انجام می‌دهند، مانند ارسال داده‌ها به گوگل آنالیتیکس، پیکسل‌های تبلیغاتی، یا اجرای کدهای جاوااسکریپت. در گوگل تگ منیجر، می‌توان تگ‌های مختلف را ایجاد و مدیریت کرد.

تریگرها (Triggers):

تریگرها شرایطی را تعیین می‌کنند که تحت آن‌ها تگ‌ها اجرا می‌شوند. این شرایط می‌تواند بر اساس نوع رویداد (مثل بارگذاری صفحه، کلیک روی دکمه، ارسال فرم) یا معیارهای خاص دیگری تعریف شود. تریگرها به گوگل تگ منیجر می‌گویند که چه زمانی و کجا باید تگ‌ها اجرا شوند.

متغیرها (Variables):

متغیرها قطعات داده‌ای هستند که گوگل تگ منیجر و تگ‌ها برای تعیین مقدارهای دینامیک و متغیرهای مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند. این متغیرها می‌توانند مقادیر ثابت یا مقادیری باشند که در زمان اجرای تگ‌ها تعیین می‌شوند، مانند شناسه صفحه، کلاس دکمه‌ها، یا مقادیر فرم‌ها. این سه بخش با همدیگر به شما این امکان را می‌دهند که تگ‌های خود را به صورت کاملاً مدیریت‌شده و کارآمد پیاده‌سازی و کنترل کنید.

روش سوم : اضافه کردن کد اسکیما با ابزار  google tag manager

 پس از نصب افزونه رایگان google tag manager در سایت وردپرسی برای استفاده از کد های JSON-LD نیاز است که مراحل زیر را طی کنید.  در اولین مرحله لازم است که یک مجموعه تگ بسازید. برای این منظور طبق تصویر زیر بر روی گزینه add  a new tag کلیک کرده تا مجموعه تگ مورد نظر شما ساخته شود. 

در مرحله دوم لازم است که نوع تگ ها را انتخاب کنید طبق تصویر زیر از دو گزینه ای که پیش روی شما قرار دارد گزینه ابتدایی  tag confiquration  را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه یک منو در قسمت راست صفحه باز خواهد شد که از طریق آن می توانید نوع تگ ها را انتخاب کنید. 

مرحلۀ سوم: کد JSON-LD را Paste کنید

در این مرحله به کد json-ld که از قبل با استفاده از ابزار های اختصاصی ساخته بوده اید نیاز دارید.  بنابراین کد  json-ld را در کادر طبق تصویر زیر قرار دهید. 

 

 

مرحلۀ چهارم: ذخیره تگ ایجاد شده

بعد از اینکه گزینۀ SAVE را زدید، یک صفحۀ Pop-up با دو گزینه برای شما باز می‌شود. در اینجا باید گزینۀ سمت راست یعنی SAVE TAG را بزنید، سپس یک نام (مانند Schema Markup) برای پکیجتان تایپ کنید و دوباره Save را بزنید.

مرحلۀ پنجم: تعریف یک Trigger جدید

تریگر یک امکان برای نحوه اجرا شدن تگ های ایجاد شده نیز می باشد.  خصوصیات هایی مانند اینکه یک تگ در کجا ایجاد شده و قرار است چه واکنشی داشته باشد را در این مرحله تعریف خواهید کرد. برای تعریف تریگر جدید، مختص تگ‌های HTML (که در مراحل قبلی ایجاد کرده بودید) از منوی سمت چپ روی Triggers و بعد روی NEW که در کادر قرمز رنگ مشخص شده کلیک کنید.

مرحلۀ ششم: تریگر را بر اساس بازدید از صفحه تعریف کنید

مجاب کردن تگ ها  برای فعال شدن به محض بازدید به عهده تریگر نیز می باشد. چقدر درباره ارتباط بازدید صفحه و تگ اسکیما اطلاعات دارید؟ در واقع تعریف کردن تریگر بر اساس بازدید از صفحه باعث می شود که به محض ورود ربات های گوگل به صفحات سایت آن ها را ایندکس کنند. ایندکس شدن صفحات نیز به شما کمک بسیاری در بهبود رتبه می کند.

مرحلۀ هفتم: تمام صفحات یا برخی صفحات

 در این مرحله لازم است که مشخص کنید کد های شما تنها برای یک صفحه کار کند یا فقط یک صفحه خاص را پوشش دهد. در این مرحله طبق تصویر انتخاب ما  تمامی صفحات سایت بوده است. اما شما می توانید برخی از صفحات سایت را انتخاب کنید. برای انتخاب برخی از صفحات لازم است لینک صفحات مورد نظر خود را مشخص کنید سپس نیاز است تا تغییرات را با کلیک کردن بر روی گزینه save ذخیره کنید. 

مرحلۀ هشتم: تریگر Page View را به تگ‌های HTML متصل کنید

از منوی سمت چپ Tags را انتخاب کرده سپس روی نام تگ‌های HTML که ساخته بودید کلیک کنید.

حالا در صفحۀ باز شده روی عبارت Choose a trigger to make this tag fire کلیک کنید.

مرحلۀ نهم: تریگر ساخته شده را انتخاب کنید

همانظور که می دانید انتخاب نام مشخص برای تریگر الزامی است. در این مرحله طبق تصویر لازم است که کی از تریگر ها را انتخاب و تغییرات را ذخیره کنید. گزینه save در سمت راست  بالای صفحه قرار دارد.

مرحلۀ دهم: انتشار تگ‌های HTML اسکیما

یک گزینه submit در قسمت راست بالای صفحه طبق تصویر وجود دارد که می توانید با کلیک کردن بر روی آن publish را انتخاب کنید. 

با کلیک کردن بر روی گزینه publish یک پنجره جدید مشاهده خواهید کرد. پس از باز شدن پنجره publish نیاز است که اطلاعات نام و توضیحات مربوط به تگ را وارد کنید و در پایان بر روی گزینه continue کلیک کنید. کد اسکیما در این مرحله با موفقیت به سایت شما اضافه شده است. از مزایای استفاده از کد اسکیما در سایت می توان به فعال شدن تگ های html بعد از هر بازدید اشاره کرد. این مسئله کمک بسیاری به ایندکس شدن سریع صفحات سایت شما خواهد کرد. 

 

با هم کار کنیم

به یک پروژه موفق احتیاج دارید؟

بررسی پروژه
با ما تماس بگیرید 88558103 (021)